Многоточия

– Кога започна болката в гърба?
Гледам в пода и казвам „не знам, не си спомням“, а знам много добре. Дори и тук не искам да напиша кога и защо. Не знам как ми изглежда гърба и дали някъде има някакви видими следи от… нещо. Имам чувството, че физиономията на лекарката е променена след като ми погледна гърба, но ако имаше нещо, нямаше ли да ме попита, все пак едва ли първото й предположение е, че… Няма причина тактично да си замълчи, вместо да ме попита какво е това, нали? Нали? А може би е само параноя за погледа й. Параноята е може би донякъде заразна, когато живееш с човек, който те подозира за всичко, а и всички знаем, че гузен негонен бяга. Вероятно нищо странно не е видяла. По-късно, докато ми проверява чувствителността на крайниците, натиска на ръката ми места, които все още болят от последните… Присвивам очи, без да искам.
– На тази ръка по-осезаемо ли го усещате?
Не мога да й кажа нищо друго освен „да“, не мога да й кажа, че усещането няма нищо общо с това, за което тя проверява, не само не мога да й кажа, изпадам в ужас, че ще ме накара да си сваля блузата, а знам че по ръката ми със сигурност още има следи, които ще доведат до въпроси. Не ме пита нищо.
– Спите ли добре? Подложени ли сте на стрес, има ли нещо, което да ви притеснява?
Искаше ми се да мога да й отговоря, както трябва. Да й кажа, че не спя, не мога да заспя, а когато все пак спя напоследък сънувам кошмари. И ме притесняват много неща, но сега, когато знам, че няма да се налага да свалям напълно блузата, поне това притеснение отпадна. Отнасям се в мисли.
– Кажете?
Стряскам се от гласа й, забравил, че трябва да й отговоря и усещам, че очите ми са се насълзили. Поглеждам към нея с ужас, че е видяла – тя е с глава надолу, пише нещо на лист пред нея и въобще не ме е погледнала. Отдъхвам си и й казвам, че не спя добре и работата ми е напрегната, предполагам от това е стреса и притесненията.
– Имате нужда от смяна на обстановката или почивка, някаква смяна на рутината, забелязвам много забавени реакции, които най-често са причинени от депресивни състояния, това също може да докара главоболие и световъртеж.
Сега вече ме поглежда, може би за да коментирам думите й за депресивното състояние, но аз не съм чул въпрос и мълча. В депресивно състояние съм от повече от 12 години, смени съм много обстановки и рутини – не е помогнало. Но не желая да го коментирам пред нея, а и тя не е психолог.
Тръгвам си с рецепта и препоръка да дойда пак след две седмици. В колата Водолея чете рецептата и ме разпитва какво е казала. Няколко пъти повтаря „Нещо друго?“. И него го гонят паранои. Че съм казал за някои негови изпълнения, че лекарката е видяла, някои следи от… Страх го е, че са го разкрили. Не за друго, а колкото и невероятно да звучи, срам го е от това, което прави с мен понякога. Казвам и за предположението за дересивно състояние, докато гледам през прозореца на колата и очите ми отново се насълзяват. Водолея ме усеща, дърпа ме към себе си, прегръща ме и ме успокоява с думите:
– Няма страшно, ще бъдем по-внимателни, нали? – разбира се, има предвид, че той ще бъде по-внимателен, но не може да ми го каже. Трудно си признава по принцип за грешките, а че е част от причините за болестта ми едва ли някога ще събере сили да произнесе на глас, макар че аз го познавам достатъчно добре, за да видя, че го е осъзнал.
И е по-внимателен тези дни. А аз съм още по-внимателен и от него. След две седмици съм пак на преглед и не искам да има следи от каквото и да било, които да се чудя как да скрия. А той е готов да направи каквото поискам, само и само в замяна да не стоя вечер на компютъра. Под удобния предтекст, че само това ми липсва с това главоболие и световъртеж. Разбира се, че мисли и за това. Но не е само за това…
От всичко най-много бих искал да ги няма причините за многоточията в текста.

27.11.2013г.
Ив

Вашият коментар

